GUIDE: Så här gör du för att lyckas på Tiktok

MAKE TIKTOKS – NOT ADS


7 tips för att lyckas med Tiktok

  1. Lär känna plattformen Tiktok

Innan du sätter igång och publicerar på Tiktok är det viktigt att du lär känna plattformen. Vad gör kreatörer och företag som lyckas bra? Gör research! Du kommer snart märka att det som många relaterar till klassisk reklam


2. Bestäm inriktning/nisch

Ditt konto får inte spreta för mycket i content, ämnen och format. Så fundera på vilka styrkor som just ditt företag besitter och hur ni berättar det på bästa sätt för att attrahera rätt målgrupp.

Vill du skapa videos med fokus på dina produkter eller tjänster? 


Då kan du göra som Café Järntorget:

https://www.tiktok.com/@cafejarntorget?

Eller vill du ge publiken mervärde med en profil? För inspiration titta på hur Pinchos och Bollmaskin.se arbetar:

https://www.tiktok.com/@pinchonation?lang=sv-SE

https://www.tiktok.com/@bollmaskin.se?


3. Ha tålamod och bygg community

Tiktok-publiken vill bli underhållen men också - som många glömmer - utbildad! Så dela just er kunskap. Att vara generös bygger lojalitet och förtroende. Driver du t.ex. en frisörsalong: Låt en av dina anställda (eller du själv) som är bekväm framför kameran, återkommande, ge tips på håruppsättningar. 

Driver du en blombutik: Ge tips om hur man sätter ihop en vacker bukett eller hur blommorna ska vårdas. Då kommer du att attrahera rätt personer och följare som genuint är intresserade av vad ditt företag har att erbjuda. Och svara på frågor i kommentarerna med video.


4. Dialog, dialog! 

Svara på kommentarer, prata med dina följare. Då bygger du en relation med publiken och ditt företag blir en vän i den digitala sfären. Var inte rädd för kommentarer som är negativa, men se till att svara konstruktivt och med värme.


5. Trendande musik

Tiktoks algoritmer gillar trendande musik. Lägg därför alltid in musik, trots att klippet inte behöver musiken. Då drar du bara ner volymen så att den inte hörs. På Tiktok hittar du listor på t.ex. musik som trendar. 


6. Bra ljus och ljud

Du behöver inte vara en mästare på att filma för att lyckas på Tiktok. Däremot är det viktigt att bilden är skarp och att ljudet är tydligt. Senaste versionerna av dagens mobiler fungerar utmärkt som kamera och när det gäller ljudet tänk på att det är tyst omkring dig när du filmar.


7. Starkt anslag och storytelling

Du har inte lång tid på dig att fånga publikens intresse så lägg extra mycket tid på starten av din video. Väck intresse och skapa en känsla! Och när du har fångat tittaren vill du att hen fortsätter att titta på din video, håll kvar tittaren genom en genomarbetad story.




Vill du ha hjälp med Tiktok? Kontakta oss!